11. joulukuuta 2014

Japani

Katselin lisää japanilaista ja korealaista pop-musiikkia youtube:sta ja kommenteista tuli vastaan kuinka Avril Lavigne on joutunut uuden Hello Kitty musiikkivideon takia jonkinlaiseen rasismikohuun, joka näyttäisi olevan taas kerran hyysärien omaa hölmöyttä. Näitä hyysäreitä voisi tietysti kutsua esim. rasisteiksi ja suvaitsemattomiksi, koska olisiko kohua syntynyt, jos Avril ei olisi ulkonäöltään valkoinen nainen? Nähtävästi tämä musiikkivideo on tuotettu japanilaisten toimesta, että he eivät ole kai siinä mitään rasismia nähneet vaan länsimaiden hölmöläiset, joita täällä Suomessakin pyörii. Älä näe rasismia joka puolella tai olet itse rasisti. Tässä voisi olla hyysäreille uusi sanonta. Nämä rasismikohut taitavat usein olla pienen äänekkään porukan längytystä ja kun taas suurin osa ihmisistä ei taida nähdä asiassa mitään kohua vaan ihmettelee esim. Avril Lavigne:n Hello Kitty musiikkivideon omituisuutta tai mistä laulu oikein kertoo.

Avril Lavigne - Hello Kitty

En jaksa tähän tapaukseen tarkemmin perehtyä, kun tässä on muutenkin päällä kevät flunssa ja eikä tuo siitepölykään oloa paljon helpota, mutta alla on mielenkiintoinen kommentti. Sellaisen asian vielä toteaisin, että tällaisissa kohuissa on todennäköisesti sellainen myönteinen puoli, että hyysärit ja ihmiset muutenkin ovat jatkossa järkevämpiä ennen kuin alkavat rasistikorttia heiluttamaan ja voisi hyvin ajatella näin käyneen Päivi Lipposen tapauksessa liittyen pitserian tuhopolttoon ja rasismisyytöksiin. Tuossa yllä olevassa videossa voi havaita videon olevan kuvattu Japanissa ja ollaan välillä japanilaisessa Candy a Go Go makeiskaupassa, että aikamoista rasismia, joka jäi kai japanilaisilta huomaamatta.
A caricature of Japanese entertainment aimed at a non Japanese audience could be considered, in some contexts, racist.

This is not that. It was produced by Japanese people, for the purpose of consumption in a Japanese market. Apparently Levigne is popular there.

It is not a caricature of Japanese culture; it is Japanese culture.

Ironically, the people calling it racist are themselves ignorant and guilty of ethnocentrism.
Vertailuna Avril Lavigne:n musiikkivideoon voi katsoa vaikka japanilaisen Kyary Pamyu Pamyu:n musiikkivideon, jota myös MyFreeCams sivustolla muutamat amerikkalaiset naiset ovat tanssineet. Erikoinen malli tuolla MFC sivustolla nimeltään black_girl29, josta olen aiemmin kertonut kertoi minulle, kun kysyin häneltä, että mikä on lempi tyttöryhmä Koreassa tai Japanissa, niin hän sanoi sen olevan SNSD, joka wikipedian mukaan on tuo Girls' Generation, jonka musiikkivideoon laitoin aiemmin linkin. Tällaisia videoita, kun katsoo laittaa pohtimaan niiden olevan vähän parempi esikuva nuorille naisille kuin joku afroamerikkalainen musiikki, jossa lauletaan esim. huumeista ja naiset pyörittää takapuoltaan.

Kyary Pamyu Pamyu - PONPONPON

Family Party - Tsukematsukeru - Yumeno Hajima Ring Ring - Candy Candy

[TOP 40] K-Pop Girl Group Popularity Ranking 2013

Gwen Stefani:lla oli myös jokin vuosi sitten samalla tavalla kuin tuossa Avril Lavigne:n videossa neljä aasialaista naista ja voisi ajatella tuonkin aiheuttaneen jonkinlaisen rasismikohun, mutta jos selviä rotuja ei ole olemassa, niin mitä se rasismi oikeastaan on. Tarkoitan tällä sitä, että monet ihmiset laittavat näissä videoissa merkille laulajan ulkonäön ja tekevät ymmärtääkseni siitä rasismisyytöksiä.

Gwen Stefani - What You Waiting For?

Vielä tuohon Avril Lavigne:n musiikkivideoon liittyen löytyy naisen youtube sivuilta muutama video kuvauksista, että voi hyvin nähdä japanilaisten olleen tekemässä videota. Tuosta itse musiikkivideosta pystyi tunnistamaan tarkemmin yhden kuvauspaikan sijainnin Tokiossa sijaitsevan Tower Records kaupan lähellä olevalla kävelysillalla. Tuota Tokion katukuvaa on mielenkiintoista muutenkin katsella, että varmaan moni länsimaalainen mokuttaja saisi halvauksen katukuvan ihmisten samankaltaisuudesta, ettei sitä Hesarin Lontoon kirjeenvaihtajaa kannata lähettää Tokioon vaan mielummin vaikka Detroitiin.

Behind the Scenes of Hello Kitty - Part 1 - Part 2 - Part 3

Sen vähän perusteella, mitä olen katukuvaa katsellut voi siellä nähdä aika paljon kuvia ulkonäön perusteella eurooppalaisista naisista, mutta hyvin usein kyseessä näyttäisi olevan länsimaalainen kauppa, joka saa tällä tavalla itselleen huomiota, kun mainostaa poikkeavan näköisillä naisilla. Vaikka sitä voisi ajatella olevan parempi markkinoida japanilaisilla malleilla, niin eipä tällainen mainonta taida olla huonoa vaan siitä on hyötyä. En ole katukuvassa huomannut yhtään selvästi mustaa naista paitsi Beyonce oli H&M vaateliikkeen mainoksissa, mutta olen muutamia selvästi mustia miehiä bongannut mainoksista ja pari jopa katukuvasta.

Tämä taitaa olla yleistä, että mainoksissa voidaan käyttää mustia miehiä osaltaan sen takia, että musta mies edustaa maskuliinisuutta, mutta mustia naisia ei mielellään käytetä mainoksissa luultavasti osaltaan sen takia, että eurooppalainen nainen ja aasialainen nainen ovat ulkonäöllisesti samankaltaisempia esim. ihonvärin osalta ja kun mainostetaan länsimaalaisia tuotteita, niin eihän siinä afrikkalaisia voi oikein käyttää tai voi, mutta se ei taida olla järkevää Japanissa, kun myydään tuotteita japanilaisille naisille, jotka taitavat tykätä enemmän eurooppalaisen naisen ulkonäöstä.

Valkoinen nainen Charlotte Free Bershka:n mainoksessa ja musta (blasian?) mies McDonalds:in luona

Kun noita kauppoja tarkemmin tutkii, jotka mainostavat osaltaan ei aasialaisilla naisilla voi osan näistä havaita olevan japanilaisia, kuten esim. Samantha Thavasa ja Tasaki. Alla olevasta kuvasta varmaan tunnistatte helposti ei aasialaisen naisen, joka on nimeltään Taylor Momsen, mutta hänen vieressä oikealla on tietääkseni Jessica Michibata, joka on eurasialainen eli wikipedian mukaan Argentiinan eurooppalaisen ja japanilaisen äidin sekoitus. Ei näitä eurasialaisia naisia aina ole helppo tunnistaa osaltaan itäaasialaisten omista kauneusleikkauksista johtuen, mutta kyllä myös aidot japanilaiset naiset ovat usein kauniita tai varsinkin söpöjä vaikka nykyään ulkonäön aitoudesta ei voi olla täysin varma.

Näitä aasialaisia tai japanilaisia naisia, kun katsoo Tokion katukuvasta voi hyvin ymmärtää, miksi länsimaalaiset miehet heistä osaltaan ulkonäön takia tykkäävät ja tämä asia tuli mieleen, kun bongasin Tokion katukuvasta pari todennäköisesti eurooppalaistaustaista miestä, jotka olivat selvästi rotevia vartaloltaan verrattuna yleensä japanilaisiin miehiin, kun taas japanilaisen naisen voi havaita olevan usein aika pieniä ja tästä asiasta osaltaan miehet ja naiset tykkäävät, että mies on suuri kokoinen ja nainen pienempi, ettei ihme, jos moni japanilainen nainen ihastelee varsinkin komeita voimakkaan näköisiä eurooppalaisia miehiä, mutta katukuva on ainakin tähän mennessä ollut ulkonäöllisesti hyvin homogeeninen, että tietää olevansa Japanissa, kun taas Euroopassa kasvavassa määrin luulet olevasi esim. Afrikassa tai muslimimaassa.


Japanilainen kerää rahaa mustille afrikkalaisille Shinjuku Marui Honkan kauppakeskuksessa, jonka eri kerroksia voi katsoa oikeasta valikosta. Tästä naiset tykkää.

Katukuvassa vastaan tulevien yritysten sivustoja kannattaa myös katsella, että löytyykö niistä kuvia eurooppalaisen näköisistä naisista ja näin näyttäisi olevan hääkoruja myyvän yrityksen Ginza diamond Shiraishin sivuilla, jolla oli myös katukuvassa eurooppalainen nainen vaikka toisaalta eihän sitä voi olla täysin varma Googlen suttaamasta kuvasta ja voihan kyseessä olla esim. japanilainen tai eurasialainen nainen. Tämä on kyllä mielenkiintoista, että eurooppalaisia naisia voi bongata näin paljon, mutta sivuille ja mainoksiin halutaan luultavasti erilaista eksoottista ulkonäköä, joten silloin käytetään eurooppalaisia naisia. Länsimaissakin tällaista esiintyy, mutta se taitaa kasvavassa määrin perustua länsimaiden väestön moninaisuuteen, kun taas Japani ja monet muut Itä-Aasian maat ovat väestöltään hyvin samankaltaisia.


Lähde - Katukuva

Samaiselta kadulta tai kaupunginosasta, josta näyttäisi löytyvän muitakin häätuotteita myyviä yrityksiä löytyy japanilainen hääyritys nimeltään Ginza Couture Naoco, jonka katukuvassa olevasta mainoksesta ei voi täysin varmuudella sanoa mitään kuvan suttaamisesta johtuen, mutta yrityksen kotisivu on omituisesti täynnä eurooppalaisen näköisiä naisia.


Lähde - Katukuva

Tokion katukuvaa tutkiessa tuli oikein vastaan ulkonäön perusteella eurooppalaisia nuoria naisia, joiden päättelin osaltaan ulkonäön ja kansioiden perusteella olevan mahdollisesti malleja. Autoista paljastui kyseessä olevan tokiolaiset Zucca ja Agence Presse mallitoimistot, joiden kanssa nämä naiset ovat nähtävästi tekemisissä. Nämä naiset ovat nähtävästi tulleet paikalle vaateyritys Flandre:n takia.

Katukuva - Zucca - Agence Presse

Katselin vielä lisää löytyisikö Tokiosta muita mallitoimistoja ja kyllä niitä löytyy kirjoittamalla esim. Models sivuston hakukoneeseen Tokyo. Hämmästyttävää kylläkin on myös muiden mallitoimistojen listoilla ulkonäön perusteella paljon eurooppalaisia naisia, että herää jo kysymys, että missä ovat japanilaiset tai aasialaiset naiset. Onko tässä todellakin kyse siitä, mikä ilmenee muotialalla, että mielellään käytetään eurooppalaisen tai eurokeskisen ulkonäön omaavia malleja, jonka takia esim. sekarotuisesta Brasiliasta rekrytoidaan mielellään saksalaisia ja pitkälti tai kokonaan eurooppalaisen taustan omaavia. Aasialaisille tai japanilaisille naisille taitaa olla muissa kaupungeissa enemmän omia mallitoimistoja ja Tokion mallitoimistot jostain syystä ottavat paljon listoilleen eurooppalaisia naisia, että taitaa olla suuri kysyntä.

Bravo Models mallitoimiston sivuilta pisti silmääni Dakota Rose niminen nainen, joka on kyllä hyvännäköinen, mutta muistelin nähneeni naisen aiemmin ja Googlella löytyy oikein uutinen Dailymail sivustolta. Tämä antaa kyllä yhden selityksen eurooppalaisten naisten suosioon, koska heillä kuitenkin esiintyy sellaista ulkonäköä varsinkin suurten ja ei ruskeiden silmien osalta, josta aasialaiset tuntuvat tykkäävän. Tämä on kylläkin valitettavaa, että eurooppalaisilla naisilla on näin suuri suosio, koska kyllä niitä nättejä naisia muualtakin löytyisi, mutta mitä tälle mahtaa, jos japanilaiset tykkäävät eurooppalaisen naisen ulkonäöstä, jonka voi havaita jossain määrin mangasta.


Lähde

Bravolla on myös koira nimeltään Chloe mallina ja tässä kuvassa voidaan Chloen lisäksi nähdä pari ulkonäön perusteella eurooppalaistaustaista naista. Olen aiemmin kertonut kuinka eurooppalaisia naisia käytetään usein Aasian maissa seksikkäämmissä mainoksissa tai joissa näkyy alusvaatteita ja kyllä se on merkille pantavaa ainakin tähän asti näkemäni perusteella. En saanut alla olevasta kuvasta selvää, että missä kuva on julkaistu, mutta laittamalla tuon kuvan Googlen hakuun löytyi vastaus ja paljon kauniita samankaltaisia pinkkejä kuvia. Kyseessä on siis japanilainen Image niminen vaatteita ja kaikkea muutakin myyvä sivusto, jossa voi havaita näkyvän eurooppalaisia naisia, mutta toisaalta paljon myös aasialaisia naisia alla olevan Image linkin perusteella, josta voi myös nähdä, että myös usein söpöiltä näyttäviä aasialaisia naisia käytetään alusvaatekuvastoissa


Lähde - Katso Image sivustosta kuvia

Alla on muita mallitoimistoja ja esim. tuolta Image Models sivustolta löytyy myös japanilaisia malleja, mutta osan heistä sanotaan olevan puoliksi (half). Tämä ei ole yllättävää, että Aasian maissa tykätään eurasialaisista naisista ja jos aasialaiset tykkäävät paljon eurooppalaisen naisen ulkonäöstä ei tällöin ole ihme, että enemmän eurooppalaisille tyypillisen ulkonäön omaavat eurasialaiset ovat suosiossa. Mallien kuvia tai profiilia kannattaa katsoa, koska sieltä usein näkee, missä mainoksessa tai lehdessä malli on ollut.

Image Models - Wizard Models - Donna Models - Stage Models - CDU Models - Switch Models - Axelle - Flos

Fashion Walker

Näiltä vaatteita myyviltä sivuilta voi poimia tuotemerkkejä ja etsiä niistä lisätietoa, mutta sain idean etsiä Googlella naisten alusvaateyrityksiä ja löytyi sivusto nimeltään Lingerie Planet, josta voi kätevästi tarkastella Itä-Aasian maiden yrityksiä. Näiltä sivuilta voi havaita kuinka eurooppalaisia naisia ja myös vähän miehiä näkee paljonkin vaikka osassa sivustoista käytetään enemmän aasialaisia naisia. Mikä tähän mahtaa olla syynä. Onko syy siinä, että näistä yrityksistä moni markkinoi tuotteita länsimaihin, joten silloin eurooppalainen nainen on hyvä vaihtoehto, mutta toisaalta näyttää siltä, että näitä eurooppalaisia naisia käytetään paljon Aasian maiden mainoksissa, joten syyt ovat moninaiset.

Alla on muutamia poimintoja näistä naisten alusvaatteita tuottavista tai myyvistä yrityksistä. Kyllä on eurooppalaisella naisella hyvä asema maailmalla, että ovat näin haluttuja vaikka naisia voisi ottaa malleiksi esim. sekarotuisista maista, mutta aasialaisille heistä moni ei taida kelvata osaltaan ihonväristä johtuen, koska aasialaiset tykkäävät hyvin vaaleasta ihonväristä, jota tietenkin esiintyy eurooppalaisilla. Sitten tähän tulee myös mukaan kasvonpiirteet, että jos sattumalta eurooppalaisella naisella on sellaiset kasvonpiirteet, joista aasialaiset tykkää, niin ei silloin sekarotuinen tai jokin muu nainen asialle mitään mahda ellei käy kauneusleikkauksessa. Noista eurasialaisista naisista voi myös hyvin nähdä, että he eivät yleensä näytä eurooppalaisilta naisilta vaan eurooppalainen nainen on omalla tavalla kaunis nainen, joten puheet sekarotuisten erityisestä kauneudesta eivät pidä täysin paikkaansa.


Lähde

Modern Girl - Sexy Cookie - BYC - Namyeung - Orlfa - Murena - Motherpia - Amphi - Gold Flag - Exabra - Kyoto Tamura - Charle - Kid Blue - Laguna Moon - Narue - Rolian Mille

Katselin enimmäkseen Japanin, Etelä-Korean ja Taiwanin yrityksiä, että nähtävästi myös Kiinassakin ovat eurooppalaiset naiset suosiossa alusvaatesivustoilla, mutta Kiinan tapauksessa voisi olettaa kyse olevan enemmän länsimaalaisille markkinoinnista. Kyllä aasialaisia naisia näkyi muutamilla sivustoilla enimmäkseen, kuten esim. Aimerfeel, La Miu, Venus, Jemis, Rubii, Ravijour ja Solb. Voisi ajatella sillä tavalla, että eurooppalaisten naisten käyttäminen on myös aasialaisille yrityksille keino erottautua muista aasialaisia naisia malleina enimmäkseen käyttävistä yrityksistä ja aasialainen yritys saa tällöin luotua vaikutelman kuinka heidän tuotteensa olisi länsimaalainen tai eurooppalainen.

Alla olevassa kuvassa voi nähdä ei aasialaisen näköisiä naisia, mutta tuolta sivustolta löytyi myös mainosvideo alla olevista naisista, jota voi katsoa tästä linkistä.


Lähde