12. helmikuuta 2015

Valkoisuus ja eurasialainen ulkonäkö Indonesiassa



The results of this study should not be surprising. At the level of the population, there is bound to be some relation between fecundity/fertility and physical appearance, i.e., this is one of many examples showing that it is naïve to believe that the central tendencies of aesthetic preferences in a population are socially constructed.
Lähde - Lähde - Lähde - Estradiol and face shape in women

Laitoin ylös muutaman kuvan edellisestä kirjoituksesta tai tutkimuksesta, koska halusin vähentää kuvien määrää sivun latautumisen ja toimivuuden kannalta.

Katselin taas Google Scholar:sta, että löytyisikö uusia tutkimuksia esim. attractiveness, beauty, cosmetic surgery hakusanoilla, niin ei löytynyt. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö olisi uusia tutkimuksia, koska noilla hakusanoilla ei harmillisesti aina tutkimuksia löydä, joten kokeilin tällä kertaa tarkemmin hakusanoilla western beauty, eurocentric beauty, european beauty ja white beauty, jonka tuloksena tuli vastaan tutkimuksia.

Tarkoitus olisi tässä varsinkin tarkastella Indonesiaa käsittelevää tutkimusta, mutta tyypilliseen tapaan laitan tänne kaikkea muutakin, kuten yllä olevista kolmea ulkonäöllistä populaatiota esittävistä kuvista saattaa havaita ja jos löydän jotain sanomalehtiarkistoista, niin laitan myös näytille.

Harmillisesti alla olevasta tutkimuksesta tekstin kopioiminen ei onnistu tai onnistuu vähän, mutta se on huonolaatuista, että mitä ihmettä tutkija on säheltänyt ellei sitten ole tarkoituksella halunnut tehdä kopioinnin vaikeaksi, mutta sehän ei minua estä.

Näin alkajaiseksi alla on tutkimuksesta tiivistelmä, jossa kerrotaan samoja juttuja kuin muita maita käsittelevissä tutkimuksissa kuinka varsinkin kauneus mainoksissa käytetään eurasialaisia tai eurooppalaisia naisia, jotka myös edustavat glamouria tai eliittiä kuvissa.

Tässäkin tutkimuksessa voi erikoisesti nähdä kuinka puhutaan roduista ja tarkastellaan kuvissa olevien henkilöiden ulkonäköä kuinka paljon se vastaa jotain ihmisryhmää, että vaikka tänä päivänä moni tykkää puhua, ettei ole mitään rotuja tai jotain muuta, niin siitä huolimatta perinteiset suurrodut kummittelevat joka puolella myös suvaitsevaisten puheissa samaan tapaan kuin yllä oli kolme kuvaa.

A story of 69 ancient Europeans
This article compares ads of beauty products featured by mixed-race models and ads of daily products (daily consumption) featured by local-look models in Indonesian women's magazines. By using semiotic approach, in this context i have tried to identify hybridity and mimicry in Royco, Mama Lemon, Scotch Brite, Lux, Marie-France and Ponds ads and then related the findings to whiteness and consumption.
There seems to be uniformity in perceiving beauty by making Western woman as the reference, and the mixed-race that physically resembles much more closely the appearance of Western woman can therefore be dominant in beauty products ads. Mimicry and hybridity that I find in most ads is presented in different ways. 
Daily products tend to use metaphors to represent hydrity whereas beautv products employ mixed-raced models as the element of hybrid. However, the ambivalence inherent in hybrid enables mixed-race to imitate and to be imitated at the same time. In this context, the hybrid imitates a Western woman as theoriginal and then the hybrid is imitated by the local face to become a hybrid. 
The difference of treatment of daily and beauty products can be seen in the women's role and how they consume the products in both types of ads. While it is evident that ads of dailv product fortifv the position of local women in domestic affairs, the mixed-race women as the imitation of Western women are stereotyped as women of freedom and beauty. This strengthens the connotation of Western lifestyle that tends to live in glamour, leisure, and wealth.

Lisätietoa


Lähde

Harmittaa kyllä tämä tekstin kopioimisen mahdollinen vaikeuttaminen, mutta pienellä vaivalla ottamalla mieluiten suuren ja selkeän kuvan halutusta kohdasta, jonka jälkeen käyttämällä vaikka erinomaista Free Online OCR ohjelmaa saa sillä muutettua tekstin kopioitavaan muotoon.

Näissä tutkimuksissa on aina välillä kummallisia näkemyksiä tai tulkintoja esim. mainoksista, jota ei välttämättä tavallinen ihminen huomaa tai ymmärrä. Kyse voi olla välillä tutkijan hölmöilystä, mutta alla tutkija tuo esille koskien pesuaine mainosta kuinka siinä kerrotaan valkoisuudesta tummuuden ollen likaista ja valkoisuuden puhdasta. Tässä tutkimuksessa on enemmän omituisia havaintoja, mutta en viitsi alkaa kaikkia esittelemään.
In addition to the color of Sarah’s shirt and the image background in Mala Lemon ad, the notion of white domination is shown in the product’s tag line as having the power to make dish 3X (three times) cleaner. The denotation of white is dominant as it is implied that the notion of white is similar to being clean, with respect to analysis by McClintock (1995) also to Dyer who argued that to look white is to look clean (1997, 76). 
Connotation of white as clean is very strong in this ad as shown by the model wearing white shirt which seemed to assert that even though she copes with housework of cleaning up the dishes but what she wears should be kept clean and white.
Alla tutkija ihmettelee Lux saippuan mainosta. Lux näyttäisi olevan Unilever:in tuote, jossa osassa tuotteista taitaa olla myös ihonväriä vaalentavia ominaisuuksia.

Tämä on sinänsä erikoinen juttu kuinka länsimaissa voi syntyä suurikin rasismikohu, jos täällä mainostelee ihonvärin vaalennustuotteita, mutta samaan aikaan myös monet länsimaalaisten omistamat yritykset markkinoivat näitä tuotteita länsimaiden ulkopuolella, eikä tällöin tarvitse samassa määrin kuunnella suvaitsevaisten ahdistusta.

Kyllä tällaisia tuotteita voi myös länsimaissa markkinoida, koska eurooppalaisilla tahtoo myös ikääntyessä iho tummua ja muuttua epätasaiseksi, joten tuotetta voidaan markkinoida ihon ulkonäköä nuorentavana, eikä tällöin synny muuta kohua kuin joku naistutkija huutelee esim. jostain ihmeen ikärasismista kuinka naiset eivät hyväksy ikääntymistä vaan lappaavat rahaa suuryrityksille.
Dressed in white gown, the model looks shining out of the dark background. The dark background has made the body of the model to show a stark contrast from the background. This technique is also used in Marie France ad to affirm the distinction of dark and bright. Connotations of glamour and beauty are infused to the perfume. 
This is understandable since perfume is the signified of beauty, glamour and modern, while Paris is the city which is famous for its perfume all over the world. The image of Eiffel tower is deliberately set to insert the connotation of perfume with Paris, and Eiffel here is also used obviously to stand for the meaning of globalization and beauty.
Unilever:in myös omistaman tuotemerkin Pond's tuotteita markkinoidaan nähtävästi white is beauty sanoilla. Alla tyypilliseen tapaan viitataan mustiin kuinka heitä on pidetty alkukantaisina ja sivistymättöminä, johon on myös liittynyt musta ihonväri.

Eipä sille paljoa voi, jos mustat eurooppalaisen silmissä siltä aikanaan näyttivät ja mitä tulee ihonväriin, niin ainakin antropologi Peter Frost:in kirjoitusten mukaan vaaleasta ihonväristä on tykätty naisilla jo ennen mustien orjuuttamista, joten tässä on vaan päässyt käymään huonosti mustien kannalta, että he eivät oikein täytä länsimaalaista kauneusihannetta, josta on sitten suuria seurauksia.
Taking from what Hall has argued, I then try to examine why I can come to think that white is beautiful, without even considering how the perception came to exist. In order to analyze this matter, Hall took us back to the slavery times, in which black (natural) as their characteristics is reduced to be subordinate, primitive, and uncivilized. This perception emerged because of their difference. 
Hall argued, naturalization is something fixed and unchangeable (1997, p. 245), in slavery the white masters construct a perception that the characteristics of their black slaves are uncivilized and primitive as a matter of naturalization. This ideology had become their reason to undertake control of their slaves. Furthermore, Hall wrote that this conception of blackness (skin) as natural and primitivism (culture) became interchangeable.  
It is one concept, undividable and fixed and therefore, when we refer to black then our conception about black people will lead to primitivism and uncivilization. This concept has causes black to be about not only skin but also about dark as a symbol of darkness, criminal and bad people.
Alla kommentoidaan Marie France Bodyline mainosta kuinka taustan musta väri edustaa menneisyyttä, josta sekarotuinen nainen tunkee lasin läpi vapaana, itsenäisenä, iloisena, valoisana ja kauniina.
As for the signified, this treatment does reinforce the definite contrast of black and white. Black represents the past, the notion of unclearness and bleakness. The glowing light has enabled the advertiser to strongly promote the new Carissa just after taking Marie France’s program. She is portrayed as being free, independent and happy. 
The accessible connotation makes the image of mixed-race woman even stronger as a happy, independent, free and beautiful. In addition to breaking the glass that has concealed her from the outside world, the body of Carissa the model also emits light in which the light is emanating from the whole body of hers. Still the white color of the body is stronger than the light.
Tutkija laittaa merkille kuinka kauneus mainoksissa käytetään enemmän eurasialaisen näköisiä naisia, niin heistä tehdään loistokkaita ja kauniita, mutta päivittäistuotteiden mainoksissa käytetään enemmän indonesialaisen naisen näköisiä, joista ei tehdä yhtä kauniita.
Moreover, I am thus deeply interested in how the ads inseminate light effect into both ads, in which beauty products are overwhelmed by light, make-up and retouching compared to the ads of daily products. It just seems that local models featuring daily product are unlucky since they are portrayed as being modest with tan effect, while the mixed-race is spoiled with all the possible technology to turn them into whiter models they way they can look.lt is relevant that Dyer argued that white clothing gives the effect of glow (1997, p. 124).
Olen myös laittanut merkille kuinka mainoksessa oleva aasialainen nainen voi näyttää huomattavan eurokeskiseltä tai eurasialaiselta, mutta kun katsoo samasta naisesta kuvia paljastuu naisen olevan ulkonäöltään selvästi aasialainen nainen. Tietenkin osa näistä naisista voi olla eurasialaisia, mutta näyttävät huomattavan aasialaisilta ilman meikkiä tai jotain kuvankäsittelyä, joten ei pysty helposti tunnistamaan ellei nainen omaa selvää eurooppalaista ulkonäköä.
At the same time the attribute such as light, make-up, and retouching has created greater opportunity to make copy-mimicry-. The character of ambivalence possessed by the mixed-race enables them to imitate and to be imitated at the same time. The model that is not a mixed-race can be turned to look like a mixed-race with the help of technology and the other way round. 
I am convinced that if a local-look model is dressed in fabulous clothes (showing glamour), adorned with tremendous make-up that shows her whiteness, and lighting effect to have her look whiter, then she will also be able to be one of those mixed-race; she will be a hybrid emulating a hybrid. However we hardly find this technique applied in daily products, I assumed the absence of ambivalence in daily products in order to create big difference between local-face and mixed-race clear.
Tämä on kyllä merkille pantavaa, että monet kauniit naiset ovat aika samannäköisiä vaikka naiset voikin luokitella aasialaiseksi, afrikkalaiseksi ja eurooppalaiseksi, mutta tämä nähdäkseni selittyy osaltaan kauneudella, koska kaunis femiininen nainen ei oikein voi olla ihan millainen tahansa ulkonäöltään vaikka lopulta tässä tietysti vaikuttaa länsimaat.
Western woman is the symbol of beauty, because the existence of mixed-race resembling a Caucasian woman reinforces the concept of beauty, thus confirming the existence of the white women as the original. Mixed-race is practically a transitional agent of Western woman from whom they derive (original). 
In order to strengthen the position of mixed-race as standard of beauty as well as beauty in ads, they enjoyed the privilege of their freedom and beauty, as opposed to the local face that must be working hard in domestic work to serve their family such as cooking and washing dishes.
Lähde


Lähde


Lähde

Jatketaan sitten vielä muidenkin tutkimusten tarkastelua, joista ensiksi alla on tutkimus koskien Guatemalaa, jossa järjestetään kaksi missikilpailua. Yhdessä kilpailussa naiset ovat enemmän alkuperäisasukkaiden näköisiä eli intiaaneja ja toisessa enemmän eurooppalaisen näköisiä.

Tämä on mielestäni hyvä asia vaikka monet hölmöt tutkijat pitävät tätä jonkinlaisena rasismina. Kyllä näitä eri ihmisryhmille kuuluvia missikilpailuja järjestetään monissa maissa, kuten Yhdysvalloissa.

Perinteisesti Yhdysvalloissa missikilpailuissa valittiin valkoisia naisia, mutta sehän aiheutti kritiikkiä, jonka takia alunperin valkoisille tarkoitettuihin missikilpailuihin on päässyt myös osallistumaan selvemmin eurooppalaisesta ulkonäöstä poikkeavia.

Moni lähtee siitä ajatuksesta liikkeelle kuinka näissä monietnisissä kilpailuissa voidaan kilpailla eri etnisten ryhmien kauneudesta, niin lopulta on nähdäkseni hölmöä alkaa tekemään vertailua esim. kauniin eurooppalaisen ja aasialaisen naisen väliltä, koska kummatkin ovat omalla tavalla kauniita.

Nykyään kun kasvavassa määrin myös Euroopassa asuu selvästi erilaisen ulkonäön omaavia ilmenee myös välillä kritiikkiä sitä kohtaan, että miksei missikilpailuissa ole muita kuin eurooppalaisia naisia tai ei valita misseiksi ulkomaalaisen taustan omaavia.

Tällaiset monietniset kilpailut myös helposti vääristävät missin valintaa, jos valinta perustuu osaltaan naisen sekarotuisuuteen tai vaikka afrikkalaisuuteen, koska raati osaltaan haluaa tarkoituksella valita esim. ensimmäisen kantaväestöstä poikkeavan missin tai tuoda esille kuinka suvaitsevaisia ollaan.

Eihän missin valinta voi tällaisiin syihin perustua, mutta luultavasti kirottujen antirasistien ja muiden tahojen takia olemme nyt hölmössä tilanteessa, että käytännössä näissä missikilpailuissa ei ole paljoakaan järkeä kuin voi parhaimmassa tapauksessa ihastella naiskauneutta vaikkei sijoituksia kannatakkaan ottaa vakavasti.

Nykyisen antirasismin ja monikulttuurisuuden ihannoinnin aikana tulee pitää järki mukana näissä asioissa, että jos eurooppalaisissa missikilpailuissa valitaan vaikka enimmäkseen eurooppalaisen naisen näköisiä on se normaalia käyttäytymistä, eikä siinä pidä nähdä mitään rasismia tai syrjintää.

Onhan tämä tietenkin valitettavaa vähemmistöjen naisten kannalta, jos heillä ei ole samallaista mahdollisuutta voittaa kauneuskilpailuja, mutta sen takia heidän kannattaa vaikka järjestää omia kilpailuja.

Onko todellakin lopulta järkeä lähteä tekemään valintoja perinteisesti sanottuna erilaisen rodullisen ulkonäön omaavien naisten väliltä, koska olen siitä varma, että jos miehiä pyydetään valitsemaan mustan ja eurooppalaisen naisen väliltä, niin he enimmäkseen valitsevat eurooppalaisen osaltaan vaaleamman ihonvärin takia.
In this thesis I utilize a feminist case study method to explore gender, race, authenticity, and nationalism in the context of globalization. Each year, Guatemala conducts two ethno-racially distinct pageants – one indigenous, the other ladina. The indigenous pageant prides itself on the authentic display of indigenous culture and physiognomies. On the contrary, during the westernized ladina pageant, contestants strive to adhere to western beauty ideals beauty and cultural norms engendered by discourses of whiteness. 
However, when the winner advances to the Miss World Pageant, they misappropriate elements of Mayan culture to express an authentic national identity in a way that is digestible to an international audience. In the study that follows, I examine the ways in which national and international pageants are reflective of their respective levels of social and political conflict and how they serve as mechanisms of manipulation by the elite at the national and global levels.
Lähde

Thaimaalaisia naisia koskevassa tutkimuksessa tarkastellaan osaltaan median vaikutusta kuinka sillä on vaikutusta, jota en kylläkään ihmettele, mutta tutkimuksessa on myös listattu kaikenlaisia teorioita.
Beauty in the historical period was seen to be more realistic than beauty in the 21st century. The Renaissance era highlighted the natural form of beauty that women’s body shape was more busty and curvy (Kuchinsky, 2007). 
With the advancement of technology, there are many ways that women try to seek in order to make themselves look more attractive. This can be from minor changes, such as body lotions that tighten up the skin, makeup that covers the defects of the face, or shampoo that will transform your hair into a shiny mane to extreme changes by doing cosmetic surgery (Farah, 2009). 
The importance given to beauty can be seen from women in the Thai society. The perception of beauty in Asia has been altered due to the cultural influence from the western aesthetic values. Women who believe in western aesthetic values are convinced that the appearance matching up these values have no flaw (Saniotis, 2007). 
Women are becoming more conscious of their appearance because they are more concern on how others in the society may judge them based on their physical appeals (Rongmueng and others, 2010). This research paper reveals an insight on factors pressuring Thai Women on beauty and appearance. 
[...] 
Social Learning Theory
The theory suggests that much learning takes place through observing behaviors of others. Women’s adaptation to beauty trends is learnt through observing the behavior of others. For instance, the dress code selection to create an impression in working or social aspects is witnessed by women to update their fashion trend (Thompson, 2002). 
Social Comparison Theory
Based on this theory, individuals judge themselves and see where they stand by comparing themselves to others (Festinger, 1954). A common social situation is when an attractive woman stands next to less attractive women. The less attractive women makes the more attractive women feel standout, look more appealing, and feel more confident with their images (Macrae, 2009). 
Self–theory
Based on Carol Dwek, self-theory is ‘how people develop beliefs about themselves and how it creates their psychological worlds, shape their thoughts, feelings, and behaviors (Dwek, 1999). This theory applies to dating relationship situation, in which ‘being beautiful’ is the most important first impression woman want the man to notice (Koudenburg, 2011).
Lähde

Kuten alussa lupasin, niin etsin lisää vanhoista amerikkalaisista sanomalehdistä poimintoja ja tällä kertaa varsinkin mainoksia, joista Palmoliven mainokset vaikuttavat erittäin hienoilta.

Pitäisi tehdä tarkempaa vertailua tämän päivän mainoksiin, mutta kyllä näissä monissa mainoksissa esille tuodut syyt käyttää tuotetta pätevät tähänkin päivään, että näistä mainoksista voisi suoraan kopioida uuteen mainokseen sisältöä.

Olen näitä kuvia enemmän ja vähemmän muokannut paremmiksi esim. putsaamalla taustalta kaikenlaisia läiskiä ja säätämällä kontrastia. Näitä vanhoja kuvia on mukava parannella, mutta toisaalta se on myös aikaa vievää, joten en ole viitsinyt liialti aikaa käyttää.

Ensiksi alla on pari mainosta koskien afroamerikkalaisia. Näitä monia mainoksia katsoessa on merkille pantavaa ulkonäön eurokeskisyys, että kuvissa olevat henkilöt eivät erityisen paljon näytä mustilta.

Onhan sama tilanne tänäänkin, että monet julkisuudessa tai mainoksissa olevat mustat naiset eivät ole erityisen mustia ulkonäöltään, joka poikkeaa suuresti afroamerikkalaisille naisille tyypillisestä samaan tapaan kuin tuossa Indonesiaa käsittelevässä tutkimuksessa kerrottiin.

Tutkimuksissa on kuitenkin tuotu esille, että mustat miehet saavat olla enemmän mustia ulkonäöltään, jonka seurauksena heidän ulkonäkö ei poikkea yhtä suuresti afroamerikkalaisista miehistä.

Tälle on varmaan monia syitä, että mustilla miehillä esiintyvä ulkonäkö on hyväksyttävämpää, mutta valitettavasti musta nainen kärsii selvästi samankaltaisesta ulkonäöstä varsinkin tumman ihonvärin ja kähärien hiusten takia, jotka mustat miehet yleensä ajavat pois.

Eurooppalaisten naisten parinvalinta tänä päivänä ja amerikkalaiset avioliittotilastot 40-vuoden ajalta osoittavat, että eurooppalainen nainen ei samassa määrin näe tällaista ulkonäköä ongelmallisena vaan hän näkee sen esim. maskuliinisena.

Eurooppalaisten miesten osalta tulee taas huomata, että millaisesta ulkonäöstä he tykkäävät eurooppalaisella naisella, jos tutkimusten perusteella miehet yleisemmin tykkäävät pitkistä hiuksista ja vaaleasta ihonväristä, niin nämä osoittavat sen, miksi mies ei samassa määrin voi tykätä mustista naisista varsinkaan länsimaissa, jossa voi tehdä naisten välillä vertailua.

Harlem 125
Skin whitening


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde


Lähde - Lisätietoa

Charlotte Smith, editor of The Woman Inventor, argued against the use of cosmetics while the entrepreneur Madame M. Yale vigorously supported women's right to use them. Both women testified on the subject of cosmetics before the House of Representative's Agricultural Committee in 1892. Madame Yale-"young and lovely, with masses of blonde hair"-was a successful businesswoman who had built a company worth $500,000 selling cosmetics, soaps, corsets, and a facial steaming machine.
Described by the Pittsburgh Leader as a "priestess of the cosmetic art," Madame Yale lectured on cosmetics at the Chicago Opera House on March 17, 1892, arguing that they should be included among exhibits featuring female inventors. Yale complained volubly about the formidable Bertha Palmer, who, as the head of the board of Lady Managers at the Chicago World's Fair of 1893, decided what did and did not belong in the Woman's Building of that fair.
Lähde - Lähde - Lisää Madame Yale:n mainoksia