8. helmikuuta 2016

Afrokeskisestä ulkonäöstä, Brasilian malleista ja taas kauniista kasvoista


Lähde - Shiseido Maquillage - Ricketts E-line - New African American Nose!


Lähde - Lähde - Lähde - Katso video - Simon Wolfe: Into the Light

And as we have seen, beauty stereotypes are not just practiced by advertising, they are ubiquitous in media and socially learned through constant reinforcement of gender roles in our culture. Advertising conforms, for the most part, to cultural expectations. 
Research by cognitive psychologists such as Etcoff (2000) has given us much to ponder. If, as she suggests, that beauty is a "fungible asset" that conveys real social and economic advantages to women, then we cannot so much say that advertising stereotypes "manipulate" women into buying products that enhance their beauty. 
Rather, we must say that women in most cultures "cultivate beauty" and use the beauty industries to maximize the power their beauty brings. So women use the images of beautiful women models in ads to educate themselves about beauty and beauty products. The beauty industries cater to a world where "looking good” has survival value. 
Of course, the reality is that the models in beauty advertising actually have pimples, wrinkles, and all the other things that normal women have, but the imperfections have been removed with makeup or retouching so the models appear perfect in the ads. The ethical question is are advertisers giving us what you want to see or are they manipulating us? What do you think?
Lähde - Nasofacial angle and nasal prominence - Katso video - 2 - 3


Lähde - Spotless Rosy White Skin with Pond's White Beauty Day Cream


Lähde - Nivea sun protect & white


Lähde - Lähde - Katso video

Alla olevassa lainauksessa tuodaan esille kuinka amerikkalaisessa animaatiosarjassa Proud Family:ssä olisi colorismia, että enemmän eurokeskisemmän ulkonäön omaavat on tehty kauniiksi, rikkaiksi ja älykkäiksi. Afrokeskisemmältä näyttävät ovat rumia, köyhiä ja hölmöjä. Mitä mahtaa tuo deviance tarkoittaa, mutta sanakirjan perusteella huonoa tai poikkeavaa käytöstä.

Harmillisesti ei pääse tätä kirjoitusta tarkemmin lukemaan, että mitä hän tarkoittaa tarkemmin ulkonäöllä. Tämä selviäisi jossain määrin katsomalla tuota animaatiosarjaa, että onko esim. tyypilliseen tapaan rumille tehty karikatyyrimäiset tai korostuneet kasvonpiirteet, jotka kirjoittaja taitaa nähdä tässä tapauksessa afrokeskisinä.

Eurokeskiseksi ulkonäöksi on usein tutkijoilla tapana mainita suoremmat hiukset, vaalea ihonväri, kapea nenä ja pienemmät huulet, kun taas afrokeskisessä ulkonäössä tahtoo usein olla ulkonäkö vastakkainen hiusten ollen kähärät tai tiheästi kiharamaiset, tummempi ihonväri, leveä nenä ja suuremmat huulet.

Onhan näitä eroja muitakin liittyen varsinkin kallonmuotoon, että mustilla tahtoo esiintyä enemmän hampaiden eteenpäin työntymistä, kasvon keskiosan mataluutta ja otsa on usein selvästi pyöristynyt. Ei näissä ulkonäöllisissä eroissa ole aina varsinaisesti vikaa, mutta helposti toiseen ulkonäölliseen ryhmään kuuluvilla voi olla vaikeuksia tykätä liian erilaisesta ulkonäöstä vaikka sukupuolten välillä voi olla eroja, että naiset eivät näe samassa määrin ongelmana esim. leveää lättänää nenää miehellä.

Laitoin alle myös linkkejä korealaiseen Black Desert Online peliin, johon liittyen on ilmaiseksi tarjolla hahmon luonti ohjelma, jossa voi vaikka tutkia kauneutta tai luoda ulkonäöltään naisen, josta tykkää. Tuolla sivustolla on myös meneillään kilpailu, jossa pyydetään luomaan kaunis ja ruma hahmo.

Tällöin sitä voi tarkastella, että millä tavalla ihmiset yleisesti näkevät kauniin naisen, mutta olettaisin useimmin eurooppalaisen miehen luovan kauniin eurooppalaisen naisen. Pitäisi tarkistaa korealaisten sivuilta, että millaisia naishahmoja korealaiset ovat luoneet, mutta tässä pelissä näyttää olevan jo valmiiksi eurooppalaisen näköisiä hahmoja.

Alla on vielä yksi äkkiseltään löytynyt video The Sims 4 peliin liittyen, jossa myös on mahdollisuus luoda halutun näköinen hahmo. Tätä pitäisi enemmän tutkia, että millaisia ulkonäöltään mustat tekevät mustista hahmoista. Onko hahmoilla usein kapean korkea nenä, vaaleampi ihonväri, suoremmat hiukset ja miltä näyttää Ricketts:in E-linja.
An analysis of the popular children's animated series Proud Family demonstrates that even in a context where a “traditional” African American family and positive community relations are shown, colorism is still prominent. Rather than being critiqued or challenged, kids’ media is used to reinforce colorist ideals within the African American community. Attributes of wealth, beauty, and intelligence are applied to characters with Eurocentric phenotypic characteristics while deviance, stupidity, poverty and unattractiveness typify characters with more Afrocentric facial features.
Lähde - Black Desert Online - Character creator - Black Beauty Create a Sim

Uncle Ruckus dreams about going to white heaven - The Story of Jimmy Rebel

Olen tässä tyypillisesti esitellyt kuvia aasialaisista ja tutkinut aasialaisia sivustoja, joten katselin vähän enemmän Aasian ulkopuolisia sivustoja. Näiltä tuotemerkkien sivuilta voi aina välillä päästä helposti vertailemaan muita sivustoja, että myydäänkö eurooppalaisilla sivustoilla naisille enemmän ihonväriä ruskettavia tuotteita ja samaan aikaan aasialaisilla sivustoilla vaalentavia tuotteita.

Ylempänä oli viimeisenä kuvia Pantene tuotemerkistä, johon liittyen löytyi Brasilian sivustolta kuva Chiara Ferragni:sta, jonka kerrotaan valitun edustamaan tuotetta maailmanlaajuisesti. Voisihan tätä naista luulla brasilialaiseksi jo senkin takia, että tuossa maassa näkemäni perusteella tykätään huomattavan paljon käyttää eurooppalaisen näköisiä malleina, mutta tämä nainen on italialainen.

Pantene:n Brasilian Instagram sivuilta tuli oikein vastaan kommentti, jossa kysytään kuvassa näkyvien naisten perusteella, että missä ovat sekarotuiset brasilialaiset. Eipä monien sekarotuisten ulkonäössä ole mitään vikaa, mutta tässä taitaa olla kyse osaltaan siitä, että eliitti suosii enemmän eurooppalaisen näköisiä osaltaan samankaltaisen ulkonäön takia.

Onhan tässä myös historialla vaikutusta ja länsimaiden kehittyneisyydellä, että malleina ei taideta mielellään käyttää varsinkaan selvästi afrikkalaista ulkonäköä omaavia ellei sitten turismiin liittyvässä eksoottisessa mainonnassa ja karnevaalien aikaan, kun taas muuten korotetaan hierarkiassa ylemmäksi eurooppalainen ulkonäkö monien sekarotuisten kauneudesta huolimatta.

Pitäisi tarkistaa, mutta muistaakseni jossain kirjoituksessa kerrottiin kuinka Brasiliassa oli vähän aikaa sääntö kuinka 10% muotinäytös malleista tulisi olla muita kuin valkoisia tai eurooppalaisen näköisiä, mutta tätä ei yleensä noudatettu ja lopulta korkein oikeus päätti, että positiivinen syrjintä on perustuslain vastaista.

Tähän on voinut tulla muutos, mutta sehän on selvästi havaittavissa, että muodissa suositaan paljonkin eurooppalaisen näköisiä. Harmillisesti näistä malleista ei aina kaikki ole erityisen kauniita, koska malleina tykätään käyttää myös hyvin androgyynisiä naisia tai voihan nainen olla kaunis, mutta meikkaamisella, kuvaamisella, valaistuksella ja ilmeillä naisista voidaan antaa sellaista kuvaa, joka ei miehiä yleisemmn miellytä jo senkin takia, että mallien voidaan haluta olla hyvin laihoja.

Tuohon 10% kiintiöön liittyen ja sen noudattamatta jättämiseen syynä taisi olla osaltaan mallien saatavuus, että muodissa tietenkin tykätään suosia tietynlaista ulkonäköä. Jos vaikka mustilla tai mulatti naisilla tahtoo olla yleisemmin suuremmat takapuolet, joka ei ole miehen näkökulmasta aina huono asia, niin siitä ei mallien osalta yleensä tykätä.

Yleensä on tuotu myös esille, että monilla afrikkalaisen taustan omaavilla tahtoo olla liian leveä lättänä nenä, koska mallien osalta näyttää yleisesti olevan vaatimuksena kapean korkea nenä. Tämän osalta voisi tietenkin lieventää vaatimuksia, mutta siihen ei taida olla suurta tahtoa, koska on osaltaan totuttu tietynlaiseen ulkonäköön malleilla.

Muistaakseni pakistanilaisella keskustelupalstalla yksi henkilö toi mielenkiintoisesti esille kuinka muodissa naisten tehtävä on yleisesti esitellä vaatteita, jonka takia vartalo ei saisi olla liian kurvikas ja malli ei myöskään saa yleensä ilmehtiä vaikka hymy naisella olisikin kaunista. Kuitenkin yhdessä kirjoituksessa tuotiin esille kuinka Kolumbiassa tykätään käyttää kurvikkaampia malleja ja tämän olen itsekin laittanut merkille.



Lähde - Lähde - Lisää kuvia - Naisen blogi

Alla olisi lisäyksenä yllä mainitsemani kuva, jota yksi henkilö ihmetteli, että siinä ei ole ymmärtääkseni selvästi sekarotuisia brasilialaisia naisia tai jotain sellaista. Googlen käännöksistä ei voi aina olla täysin varma, mutta tuossa on myös portugaliksi, jossa Pantene nähtävästi tuo esille kuinka nämä luultavasti karnevaaleihin osallistuneet naiset olisivat kauniita brasilialaisia naisia tai kuningattaria.

Kuva on aika pieni, että varmaan osa näistäkin naisista on jokseenkin sekarotuisia, mutta kritiikki taitaa liittyä siihen, että siinä ei ole selvästi afrikkalaista ja intiaanimaista ulkonäköä omaavia naisia.

pantenebrasil: Essa é a força e a beleza da mulher brasileira. Não importa aonde esteja, faça chuva ou faça sol: Você sempre brilha!!! Agradecemos a nossas rainhas por esta noite incrível. 
Käännös: Tämä on vahvuus ja kauneuden Brazilian women. Ei ole väliä missä olet, satoi tai paistoi: Sinä paistaa aina !!! Kiitämme kuningattaret tästä hämmästyttävän yönä.
annacambahuba: Desculpe-me mas colocar essas pessoas como mulher brasileira pegou muito mal! Cadê a nossa miscigenação?
Käännös: Anteeksi mutta laittaa nämä ihmiset Brazilian women kesti hyvin huonosti! Missä meidän rodunsekoitusta?
Lähde - Google kääntäjä - Pantene Repair & Protect

En aina jaksa kaikkia lähteitä etsiä, mutta alla olisi myös Kolumbiaan liittyvää tietoa kuinka ainakin Moda para el Mundo:ssa käytettäisiin kurvikkaampia malleja. Alla myös kerrotaan kuinka monien kolumbialaisten naisten ulkonäkö ei olisi aitoa.

Latinalaisessa Amerikkassa tykätään paljonkin suuremmista takapuolista ja rinnoista, että se osaltaan innostaa menemään kauneusleikkaukseen, jos ei sellaista luonnostaan omaa vaikkei eurooppalaisen näkökulmasta ulkonäössä olisi aina mitään vikaa.
In her 2011 documentary of Colombia Fashion Week, Charlet Duboc immediately notices the visibly exaggerated breasts and buttocks displayed on many women. While Colombia Moda, the official fashion show she was sent to cover, featured slender models in accordance with international standards, the popular fashion show—Fashion for the World (Moda para el Mundo)—featured extremely curvaceous women. 
Moreover, outside of the runways, Duboc notices that “the remainder of the city—and the country at large” celebrates exaggerated curves. Far from traditional fashion rules of models being “hangers” for the clothes, she observes that Colombian fashion seems to be more about the bodies wearing the clothes than the designs themselves.
[...] 
In 2011, Colombia ranked fifth in the world for aesthetic interventions behind only South Korea, Greece, Italy, and the US. Moreover, Colombia has a much higher percentage of surgical interventions than other countries—well over half of the documented cosmetic interventions in Colombia are surgical compared to about one-third in the top four countries where cosmetic interventions focus on nonsurgical efforts to combat aging. 
In 2013, Colombia had 21,546 gluteoplasties compared to merely 11,959 in the US and 10,090 in neighboring Venezuela. Only Brazil—with a population over four times larger than Colombia and an aesthetic nationalism focused exclusively on women’s buttocks known locally as bundas—exceeded the gross number of gluteoplasties performed in Colombia in 2013. Nevertheless, Colombia performed 44.6 gluteoplasties per 100,000 inhabitants that year while Brazil performed merely 31.89 gluteoplasties/100,000.
Lähde

SK-II sivuja katsoessa tuli sieltä taas vastaan kuva aasialaisesta naisesta, mutta nähtävästi tuossa kuvassa on pari eurooppalaista naista. Kuvassa edessä näkyvän japanilaisen Misa Kuranaga:n kerrotaan olevan ensimmäinen pääballerina Bostonin baletissa. Tästä tulee mieleen, että nykyään myös ilmenee varsinkin länsimaissa erikoista halua valita johonkin asemaan ensi kertaa joku, joka ei ole eurooppalainen tai jotain tällaista.

Tässä voi taas myös huomata näitä ulkonäöllisiä eroja, että aasialaisella naisella tahtoo olla yleisesti matalammat kasvot, jonka takia sivusta katsottuna voi yleensä aasialaisen tunnistaa, koska harvoin eurooppalaisella kasvot ovat näin matalat ja sama pätee myös mustiin afrikkalaisiin, että heilläkin tahtoo olla yleisesti erilainen profiili.

Tällainen kasvojen mataluus on hyvä asia naisen kannalta, että osaltaan sen takia monet eurooppalaiset miehet näyttävät tykkäävän aasialaisista naisista, koska kasvot eivät ole sanotaanko voimakkaan näköiset. Tästä huolimatta ei eurooppalaisella naisella kasvojen tarvitse olla näin matalat vaan tästä näyttävästä ulkonäöstä tietenkin eurooppalaiset miehet tykkäävät myös, koska siihen on esim. tottunut ja on omalla tavalla kaunis, jonka takia osa taitaa nähdä liian matalat kasvot omituisina.


Lähde - Olay White Radiance - Blogueira Mariana Saad

Hiustenhoitotuotteita myyvän Wellan arabeille suunnatulta sivustolta tuli vastaan libanonilainen laulaja Myriam Fares. Tuosta maasta tulee mieleen toinen laulaja Haifa Wehbe. Pitäisi tähän asiaan tarkemmin perehtyä, mutta nämä naiset ovat tiettävästi suosittuja arabien keskuudessa. Erikoista tässä on kuitenkin siinä, että yleisemmin muslimien maissa ei naisten haluta olla ulkonäöltään tällaisia ainakaan julkisesti.

Arabi tai muslimi naiset tiettävästi käyttävät huomattavan paljon meikkejä, jonka voi usein laittaa merkille. Yhdeksi syyksi tälle on ajateltu olevan siinä, että jos naiset eivät saa näyttää hiuksia, niin sitten kaunistaudutaan meikkaamalla. Onhan se selvää, että hiuksilla on vaikutusta ulkonäköön vaikka jos naisella kasvot ovat hyvin kauniit, niin silloin ei hiusten näkyminen ole yhtä tärkeää.

Huivin takia on osaltaan ajateltu iranilaisten naisten haluavan nenäleikkaukseen, koska nenä on liialti esillä. Kuitenkin on myös sillä tavalla, että Lähi-idän maissa tahtoo esiintyä huomattavan paljon liian suuren näköistä nenää, joka aiheuttaa epätasapainon kasvoihin ja muutenkin naisella on parempi, että nenä ei saa liialti huomiota kasvoissa vaan kauniit silmät.


Lähde - Beauty and Fashion Dubai - Dubai PR Network - Shalky - Huda Beauty

Ei ole tullut enempää vastaan mielenkiintoisia kuvia tuotemerkkien sivustoilta, joten katselin taas kiinalaista SoYoung sivustoa, jossa varsinkin kiinalaiset naiset tykkäävät esitellä uutta nenäänsä vaikkei alkuperäisessä nenässä ollut aina mitään vikaa tai miten tämän jokainen näkee. Varsinkn kiinalaisilla ja korealaisilla näyttää olevan erikoinen halu omata suurin piirtein alla olevalla naisella havaittava nenä, että nenästä halutaan kapeampi, nenänpäästä sanotaanko terävämpi ja muutenkin nenästä korkeampi.

Harmillisesti tästä alla olevasta naisesta ei löydy ennen kuvia, että tässä alla voi vaan verrata meikkaamisen vaikutusta ulkonäköön. Tässä voi havaita kuinka nähtävästi tekoripsillä nainen saa osaltaan tehtyä silmistään näyttävät.


Lähde - Lähde - A Global Perspective of Beauty in a Multicultural World

Keräilin lisää kuvia, joista ensimmäisenä vasemmalla voi havaita naiselle tehdyn korkeampi ja pidempi nenä. Naisella näyttäisi olleen vauvamaiset kasvot, että myös eurooppalaisilla vauvoilla tahtoo nenä olla matala, mutta se yleisesti nousee iän karttuessa. Tällaisella uudella nenällä aasialaiset haluavat tehdä kasvoistaan kolmiulotteisemmat, mutta aasialaisilla näyttää myös ilmenevän kielteistä suhtautumista matalaan ja alhaalta leveään nenään, jota voidaan nimitellä maalaismaiseksi ja sipuliksi.

Aasialaisilla on myös halua noudattaa Ricketts:in E-linjaa, että ennen kuvassa voi havaita huulten ylittävän silmämääräisesti leuanpään ja nenänpään välisen viivan vaikka Ricketts:in E-linjan mukaan huulten tulisi pysyä viivan takana. Aasialaisilla myös ilmenee sivuprofiilia, jossa kasvot ovat sivusta katsottuna suorat ja Ricketts:in E-linjan kriteerit täyttyvät, mutta sitten tietenkin osalla ilmenee jokseenkin afrikkalaiselta vaikuttavaa sivuprofiilia, jota halutaan korjata esim. nenäleikkauksella.

Oliko tämä muutos tarpeellinen, niin siitä voi olla montaa mieltä, mutta eipä ennen kuvassa naisen kasvot vaikuta rumilta vaikka eurooppalaisen näkökulmasta nenä onkin omituisen matala. Tämä on kuitenkin aasialaisten oma asia päättää millaisesta ulkonäöstä tykkäävät, mutta eipä nämä kauneusleikkaukset aina tarpeellisilta vaikuta, mutta kun on tietynlainen kauneusihanne, niin se osaltaan innostaa tekemään muutoksia ja aiheuttaa myös ulkonäköhuolia vaikka olisi kaunis matalakasvoinen aasialainen nainen.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Spicybook - Ruma sivuprofiili

Yllä olevan Spicybook sivustolle menevän linkin kautta voi ihmetellä monien aasialaisten myös erikoista ulkonäköä kuinka esim. silmät ovat huomattavan suuret. Eipä aasialaisella naisella silmien tarvitse olla suuria vaikkei siitä haittaakaan ole, mutta olettaisin osan näistä aasialaisista naisista esim. muokkaavan kuvia tai pitävän silmänsä suurina kuvanottohetkellä. Sitten on vielä tietenkin kauneusleikkaukset ja meikkaaminen, joka on osasyy monien naisten ulkonäköön.

Samaiselta sivustolta tuli päädyttyä kiinalaiselle Moko sivustolle, jossa ammattikuvaajat, meikkaajat, mallit ja monet muut esittelevät hienoja kuvia. Alla olevien kuvien osalta on tarkoitus esitellä naisten kasvoja monesta suunnasta, että siinä näyttää olevan eurooppalaisia ja aasialaisia naisia. Sivustolla on valtavasti kuvia, mutta ei ole tullut vastaan kuvia afrikkalaisista tai muista naisista, että kiinalaiset näyttävät tykkäävän käyttää ulkonäön perusteella eurooppalaisia malleina.


Lähde - Lähde

Ylempänä olleessa A Global Perspective of Beauty in a Multicultural World linkistä löytyvässä kirjoituksessa viitattiin Farkas:in tutkimukseen, jossa tarkasteltiin kasvon samanpituisiin osiin jakamista ja sen yhteyttä kauneuteen. Olen tainnut tuon tutkmuksen lukea, mutta Farkas oli nähtävästi todennut kuinka sillä ei olisi yhteyttä kauneuteen.

Ei kasvon osien tarvitse olla täysin samanpituisia, mutta tämä ei kuitenkaan poista sitä, etteikö voida usein havaita kuinka kauniina pidetyillä henkilöillä osat ovat suurin piirtein samanpituisia ja täten tasapainoisia. Saahan naisella leuka olla pienempi, jonka takia nenän alaosasta leuanpäähän ylettyvä osa voi olla vähän lyhyempi kuin nenän alaosasta kulmakarvoihin ja sieltä hiusrajaan yltävät osat. Saahan tuo hiusrajakin olla vaikka naisella vähän alempana, mutta näyttää siltä, että keskiosan tulisi aina olla samanpituinen tai vähän pidempi kuin alinosa.

Tätä kasvon osien tasapainoa voi havainnoida katsomalla alla olevia naisia. Sitä voi kuvitella tai vaikka kuvankäsittelyohjelmalla muokata, että miltä nämä naiset näyttäisivät, jos heillä olisi suurempi leuka tai alinosa selvästi pidempi verrattuna muihin osiin. Vastaus tähän on tietenkin, että se näyttäisi maskuliiniselta, joka ei ole hyvä asia naisen kannalta, jos leuka saa liialti huomiota.

Kasvot on myös tapana jakaa viiteen osaan pystysuunnassa ja tällöin olisi hyvä nenän sijaita silmien välisellä alueella ollen leveydeltään samanpituinen kuin silmät. Jos nenä on liian leveän tai suuren näköinen vie se huomiota silmiltä ja tekee kasvoista epätasapainoisen. Ei se leveä nenä välttämättä ole kaikkien mielestä ruma, jos se on jollekin esim. afrikkalaiselle heimolle tyypillinen, mutta tällöin on tietenkin eurooppalaisen miehen vaikeaa tykätä heimon naisista, koska naisella olisi hyvä olla pienempi nenä verrattuna miehiin.


Lähde - Lähde - Lähde - Lähde
Human attractiveness, particularly facial attractiveness, evolved because of mate preference for healthy and fertile mates. Facial attractiveness in humans has evolved as an important marker for both overall phenotypic and genetic quality. There are clues that human beings subconsciously use only 150ms to judge facial attractiveness [8] are closeness of fit to the human facial prototype (averageness), sexual dimorphism secondary to sex hormones, youthfulness and neoteny of the face, and fluctuating asymmetry. 
Positron emission tomographic scans showed an increase regional cerebral blood flow when assessing facial attractiveness in two left frontal regions. All of these cues are used simultaneously and most likely in an order of significance according to the listing given. Therefore, facial attractiveness is attributable to both configurational (prototypicality, symmetry, and youthfulness) and featural cues (sexually dimorphic features). 
When planning facial cosmetic, plastic, or reconstructive surgery, the surgeon should take into account these findings. Principally, the aim should be to produce a face that is close to the prototype associated with the population being operated on. One must also consider the findings regarding sexual dimorphism while discussing about the attractiveness and beauty of face. The evidence unequivocally shows that powerful female sexually dimorphic features are significantly more attractive to male individuals.
Youthfulness in faces may be achieved by aiming toward a prototype created using youthful faces (e.g. phi mask) and also by maximizing sexually dimorphic cues (which correlate strongly with youth and fertility cues, particularly in women). Neotenous cues promote caring behavior in perceivers and, for women, are similar to the female sexually dimorphic cues (possibly adding rhinoplasty for a smaller nose and skin therapy to achieve a more youthful and paler texture of the skin).
Lähde