24. huhtikuuta 2016

Femen, alastonkuvat, aikuisviihde ja 50-luvun brittinaiset verrattuna nykyhetken naisiin


 Lähde - Enfemenino - Four beautiful girls with make-up - VGB
Barbie’s image of beauty is used as part of globalization strategies; as Professor Inderpal Grewal of Women’s Studies at Berkley University theorizes, “[Barbie] as the white, blonde, straight, “American” female in various ways creating consumer subjects transnationally through global advertising and media” (Grewal 2005, 101). Grewal’s research addresses the issue of beauty and race, and how the Barbie is supposed to embody a desirable woman. The glamorized physical and racial attributes of the Barbie, are oftentimes compared to Eastern European women (Farr 2005). 
Whiteness is an important component in constructing beauty in the sex industry. Physical beauty as constructed in the West is based on racial hierarchies such that whiteness is oftentimes correlated with being beautiful (Levine-Rasky 2002). Research points out that since Eastern European women are perceived as white, they are oftentimes a more valued commodity in the sex industry because of their association with whiteness (Hughes 2002a). 
According to Cynthia Levine-Rasky, Eastern European women are more likely to be desirable in the sex industry since these women are sold within the context of a white supremacist society (Levine-Rasky 2002). The women are often times demanded by men who are also white, but are also demanded by non-white men from various parts of the world (e.g., Saudi Arabia, Israel, etc.).
Gigi Durham argues that beauty and whiteness are marketed through beauty products. Western standards of beauty are marketed to non-Western women who are darker skinned. Such advertising can be found in Asian countries where companies advertise “bleaching cream that stress “whitening” and “brightening” as beauty goals that improve dark skin” (Durham 2008, 106). Western beauty products such as Estée Lauder, L’Oreal, and Elizabeth Arden emphasize that the whiteness is the standard of beauty. 
For example, L’Oreal’s “upscale Vichy line of skin lighteners is advertised with a photo of a dark-skinned Indian woman’s face being “unzipped” to reveal a (tacitly more beautiful) lighter-skinned self. The product’s slogan is “Skin bright, perfect white” (Durham 2008, 106). This example demonstrates how race is used to construct beauty, but it also “reinforces racism in the conception of beauty” (Durham 2008, 107). 
Since Eastern European women are constructed as white, they are not presented with bleaching cream products. These women, are considered to be racially similar to Western women, but also perceived as exotic. They are perceived as racially similar to Western women, but culturally and physically different, and this makes them exotic to white Western men (Hughes 2002a). Whiteness is perceived as preferable and valuable in the sex industry and Eastern European women are marketed as exotic white sexual objects.
Lähde - Domai - Why hide beams? - Self-exposed nudity on the net

Google Scholar:sta etsin tutkimuksia tai muita kirjoituksia alastomuudesta, jonka takia tuli vastaan yllä oleva tutkielma koskien itäeurooppalaisten naisten käyttöä seksityössä ja pornossa. Onhan tämä tähän asti myös muualta lukemani perusteella valitettavaa, jos itäeurooppalaisia naisia osaltaan pakotetaan seksityöhön väittämällä aluksi työn olevan jotain muuta. Tästä tulee mieleen, että vielä muutama sata vuotta sitten Osmanien valtakuntaan haalittiin haaremeihin varsinkin Ukrainasta naisia.

Samalla tuli myös vastaan kirjoituksia koskien ukrainalaista Femen:iä, joissa järjestöä on osaltaan kritisoitu kuinka se olisi esim. valkoisten naisten järjestö. Järjestö on tietenkin alkuaan ukrainalainen, joten tässä mielessä ei pitäisi olla ihme, mutta kyllä esim. Ranskan Femen:in kuvissa voi nähdä monenlaisia naisia, että tässä mielessä on taas mielenkiintoista huomata kuinka tutkijat tai muut tekevät ulkonäön perusteella luokittelua ja tarkkailevat kuinka huomioidaan ei eurooppalaiset naiset.

Googlen kuvahausta keräilin kaikenlaisia mielenkiintoisia kuvia, joissa osaltaan vastutetaan prostituutiota ja vaaditaan muslimi naisille oikeutta olla ilman huivia tai alastomina. Yhdessä kuvassa voi nähdä Egyptin lippua käsillään pitävän Aliaa Elmahdy:n osoittamassa mieltään Ruotsissa ja hänen vieressä oikealla on ukrainalainen Inna Shevchenko.

In 2008, Anna Hutsol, Alexandra Shevchenko, and Oksana Shachko founded FEMEN to challenge the status of women in Ukraine. At best, Ukrainian women found reliable partners, married early, and stayed home to raise their children. At worst, they became commodities in international marriage agencies, prostitution, and pornography. They noticed that women’s oppression took shape according to male desire. Seeing this, they decided to reclaim their bodies by using their nudity as instruments for their political interests.
Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Lähde - Loaded - Nina Ricci

Näitä Femen:in naisia katsoessa näyttää osa olevan oikein kauniita, jonka nähtävästi moni muukin on laittanut merkille kuinka naisten ulkonäkö edustaisi kauneusihanteita. Järjestön perustajiin lukeutuva Anna Hutsol ja entinen konsultti Victor Svyatski myöntävät tämän olevan tarkoituksellista, että valitaan kauniita naisia, koska silloin voi saada esim. kuvan lehden etukanteen.

Tämä on kyllä uskottavaa, jota voisi tietenkin tutkia millaisia kuvia Femen naisista toimittajat yleensä esittelevät, että valitsevatko tarkoituksella kauniita naisia, kuten myös minäkin tein yllä olevan kuvan osalta. Pitäisi tarkistaa kuvien päivämääriä, mutta voi hyvinkin olla, että tällä hetkellä joukkoon myös enemmän hyväksytään vähemmän kauniita, kuten selvästi lihavia naisia.

Näistä ukrainalaisista naisista kuvia katsoessa tuli vastaan myös vähän deittailu tai mahdollisia vaimoja esitteleviä sivustoja, joissa tässä tapauksessa ukrainalaisia naisia ylistetään länsimaiden naisiin verrattuna luonnollisiksi kaunottariksi tai jopa maailman kauneimmiksi, jotka ovat myös hyviä vaimoja ja äitejä, kun taas länsimaiden naisilla on vaan koulutus ja työura mielessä.

Nähtävästi tyypilliseen tapaan kuviin on valittu morsian sivustoilla selvästi kauniita ja nuoria naisia. Osa kuvista on varmaan ilman naisten lupaa laitettuja tai vaikka naisten omilta Facebook sivuilta otettuja, mutta tämän voi nykyään helposti tarkistaa Googlen kuvahaulla. Olettaisin kuitenkin ilemenevän myös petoksia liittyen deittisivustoihin kuinka kauniin naisen avulla yritetään saada rahaa barbiesta haaveilevalta ulkomaalaiselta mieheltä.
Membership to FEMEN is quite explicitly restricted to women who organisers deem ‘physically fit’ (read conventionally attractive). In a personal interview with researcher Jessica Zychowicz (2011), Hutsol openly admits that this is an intentional PR strategy for the group because ‘by limiting the “cast” of performers in the show to a slim, trim troupe of 20 or so, Hutsol preserves their celebrity status and bolsters their marketability. This in turn personalizes their protests in a way that reinforces their iconicity at the expense of reifying and branding feminism as a product, to be sold rather than accessed in open dialogue’ (ibid.: 219). 
FEMEN’s nudity as performance functions through the inclusion of particular types of bodies, dressed and moving in certain ways. Bodies deemed visually appealing by hegemonic standards are feminised and sexualised to express the political in an erotic fashion through well-placed clothing, make-up, hair, posture and general presentation. Sasha Shevchenko, one of the original members explains, ‘We might seem like girls from Playboy but we stand for something very different’ (Glass, 2012). 
FEMEN’s former ‘consultant’ Victor Svyatski was revealed in September 2013 by documentary film maker Kitty Green to have had sole decision-making power in selecting which women would participate in the group’s topless protests. According to Green, ‘It’s his movement and…he hand-picked the prettiest girls because the prettiest girls sell more papers. The prettiest girls get on the front page…that became their image, that became the way they sold the brand’ (MacNab, 2013). 
In an interview after the revelations, the 36-year-old Ukrainian man defended his actions and branded it as ‘new feminism’, set against the ‘grey jumpers’ and ‘armpit hair’ of what he calls ‘old feminism’. ‘The new feminism says: It is good that women are different from men. The woman is beautiful; her breasts are a symbol of femininity. That is why the women from Femen go topless on the streets. 
Lähde - Beautiful lonely Ukrainian girls - The most beautiful girls of Nikolayev

Trafficking in Women... - The Role of ‘Marriage Agencies’... - Prostitution Online
Alta löytyy mielenkiintoinen tutkimus, jossa on näytetty naisille ja miehille osaltaan alastonkuvia. Miehet ovat suhtautuneet hyvin kielteisesti alastonkuviin miehistä, kun heiltä on kysytty mielipidettä niistä. Tämän suhtautumisen ajatellaan osaltaan johtuvan siitä, että miehet pelkäävät homoksi luulemista. Naisillakin näyttää olevan enimmäkseen kielteistä suhtautumista alastonkuviin miehistä, jonka taas ajatellaan johtuvan siitä, että alastonkuviin miehistä ei ole totuttu.
Looking at women
[...]
If I'm waiting in a doctor's office I'll open up a Glamour or a Mirabella or something but I really don't buy them. I think it's more, just the portrayal of these thin models and I just get depressed.... I'm very hard on myself, wanting to be that way.
[...]
Well, this is unfortunate because I am disgusted by it because she is fat, but I'm also, it's right after Christmas and I need to lose about 10 pounds so it's a sensitive issue.(Roxanne, 29, legal assistant)
[...]
I think that women are beautiful creatures. And, maybe I think that just because I am a woman, I am not really sure. I don't have sexual tendencies toward my same sex so I don't want that point to come across, but I think women are beautiful. I really think God knew what he was doing when he made us.
[...]
Looking at men
[...]
Am I blushing? Yes. Um, is it done in bad taste because the genitals are showing? He has a nice body. I would definitely say pornography. . . . He has a fantastic body (laughs) and the genitals are not bad either (laughs) .... Yeah, he's attractive; I guess you can say your pulse is elevated. (Paula, 38)
[...]
I see the purpose of Playgirl being the same as Penthouse, but maybe women aren't as desperate as men. I think Penthouse subscribers are really lonely old men or teenage boys who really haven't figured out how to get girls yet. Maybe very lonely and ugly (laughs) 20- and 30-year-olds and maybe that's not true but I see sort of Penthouse is desperate. 
Playgirl is sort of harmless but not really serious in any way. I don't think Playgirl has the subscription rate and there is only one of them and that sort of tells you something right there. There's only one magazine that exploits men for women and yet there are all these [magazines that exploit women for men], there are a lot of them. (Debbie, 34) 
Lähde - Testosterone - The Neural Response to Facial Attractiveness - O

Kyllä tällaiset selitykset vaikuttavat hyviltä kuinka perinteisesti naisen seksuaalisuutta on rajoitettu ja miehistä ei ole tarjolla samassa määrin alastonkuvia vaikuttavat ihmisiin. Kuitenkin voi hyvinkin olla sillä tavalla, että tässä on kyse lopulta sukupuolten keskimääräisistä eroista, jonka takia naista ei samassa määrin kiinnosta aikuisviihde esim. miehistä alastomien kuvien katseleminen.

Tämä näkyy osaltaan siinä, että vuodesta 1973 julkaistu naisille suunnattu Playgirl ei ole menestynyt yhtä hyvin kuin Playboy. Miehistä alastonkuvia esittävä Playgirl on myös joutunut muuttamaan sisältöään enemmän naistenlehtien kaltaiseksi ja lukijoissa on paljon homoja, joka on ymmärrettävää, jos kerta homo tykkää miehistä.

Yksi selitys monien naisten käyttäytymiseen ajatellaan olevan siinä, että ennen vanhaan oli naiselle hyvin tärkeää olla varovainen seksihaluissa, koska siitä voi aiheutua raskaus ja kuinka lapsen kanssa pärjää, jos mies on yhdynnän jälkeen jättänyt naisen.

Tänä päivänä tätä huolta naisilla ei samassa määrin ole ehkäisyvälineiden ja abortin takia vaikka nähtävästi osa naisista on tästä huolimatta valmis yksinhuoltajaksi, mutta tänä päivänä myös yhteiskunta auttaa pärjäämään, joka taas voi hyvinkin lisätä dysgeniaa.

Sitä on myös selitetty kuinka aikuisviihde olisi liialti miehille suunnattua vaikka nykyään on tiettävästi naisille suunnattua pornoa, että millaista mahtaa se olla. Reddit sivustolta tuli ainakin vastaan joku aika sitten palsta, jossa naiset näyttivät osaltaan tykkäämiään pornovideoita, joista osassa näytti nainen olevan domina.

Voisi kuitenkin ajatella monien naisten tykkäävän esim. hienoista ranskalaisista eroottisista elokuvista, joissa on jotain tarinaa ja miehet ovat myös komeita, jota taas ei voi aina sanoa miehille suunnatusta pornosta, mutta kaunista naista siinä miehet enimmäkseen katsovat vaikka mies näyttäisi joltain gorillalta, josta varmaan osa naisistakin tykkää.

Harmillisesti tutkimuksissa ei aina ole kuvia ihmisistä vaikka tutkimuksen tehneiltä voi aina välillä muu tutkija kysyä kuvia, mutta aina välillä näkyy kuvia. Aluksi ajattelin, että ei näitä kuvia kehtaa näytille laittaa, mutta sensuroin sukupuolielimet Gimp:ssä käyttämällä Gauss sumennusta ja eipä näissä kuvissa vikaa ole kun niihin tottuu. Tässä kohtaa voi tietenkin pohtia, että miksi sukupuolielimet täytyy usein sensuroida.

Tässä tulee esiteltyä aina välillä alastonkuvia naisista, joten tässä on varmaan myös feministejä miellyttävästi kuvia miehistä seksiobjekteina ellei sitten lesbona tykkää vaan naisista, mutta tutkimusten perusteella lesbot voivat myös tykätä miehistä, että varsinkin lisääntymisen kannalta nainen tarvitsee miestä vähäksi aikaa ellei sitten käytä spermapankin palveluita.

In the Chivers and colleagues series of studies (2004, 2005, 2007), heterosexual women rated videos of heterosexual couples as being the most sexually arousing; however, the women also rated videos featuring female-female couples as more sexually arousing than videos featuring male-male couples. 
One explanation for this may be found in the work of Symons (1979) who posited that women may become aroused by identifying with and imagining themselves as being the erotic target, unlike men who generally become aroused by visual exposure to their erotic target.  
Indeed Rupp and Wallen (2009) found that while men showed no preference, women rated photos in which the female actor had an indirect gaze (as compared to directly looking at the camera) more sexually attractive, which may reflect a preference for photos allowing women to more easily envision themselves as the actress.
Also consistent with this theory, much of the literature on sexual fantasies has supported the idea that men are more likely to fantasize about visual characteristics of the sexual encounter while women are more likely to fantasize about contextual and emotional aspects of the encounter (e.g., Ellis & Symons, 1990; Leitenberg & Henning, 1995).
Additionally, various sociocultural factors, such as culture, education, religion, and peer association, have more of an influence on women’s sexual attitudes and behavior than on men’s (Baumeister, 2000, 2004). Finally, Baumeister (2000) found a larger discrepancy between women’s sexual attitudes and sexual behaviors than between those of men. That is, the literature appeared to indicate that women are more likely than men to engage in sexual behavior that runs counter to their stated beliefs, values, and/or desires.
Lähde - Gender Difference in Brain Activation to Audio-Visual Sexual Stimulation

Googlen haulla etsiessä tietoa pornoon liittyvistä tilastoista, niin vastaan tulleen tiedon perusteella näyttää siltä, että kyllä osa naisista katsoo pornoa, mutta miehet kuitenkin katsovat paljon enemmän. Kuten tuossa yllä olevassa lainauksessa todettiin näyttää siltä, että naiset tykkäävät paljonkin katsoa lesboilu pornoa.

Syynä tähän voivat olla osaltaan lesbot, mutta onhan tässä tullut jo aiemmin vastaan kirjoituksia, joissa nainen on kertonut tykkäävänsä katsoa enemmän naisia vaikka tykkää oikeasti miehistä. Olisiko taas hetero naisten osalta kyse osaltaan siitä, että lesbo porno on usemmin mukavampaa katsottavaa, koska siinä ei ole mies jotenkin alistamassa naista tai miten tämän jokainen näkee.

Watching porn in Turkey - Social Science Research - Why people use porn

Andrea Isabelle:n sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista luettavaa, josta otin alle lainauksen. Noissa feministien kirjoituksissa tai keitä sitten ovatkaan tuodaan usein esille kuinka nainen on seksiobjekti esim. aikuisviihteessä. Alla olevasta linkistä voi lukea enemmän seksiobjekti termistä, mutta on kuitenkin sillä tavalla, että osa naisista tykkää tehdä aikuisviihdettä, joten eivät näe samalla tavalla tässä ongelmaa kuin änkyräfeministit.

Andrean blogissa oli suuri kuva pin-up naisesta, josta Googlen kuvahaun avulla kävi ilmi sen olevan Gil Elvgren:in teos. Poimin kuitenkin alle toisen kuvan, joka näkyy oikealla. Tässä kuvassa voi havaita naisen olevan huomattavan kurvikas, jota näkemäni perusteella harvemmin näkyi yli 50-vuotta sitten tehdyissä pin-up teoksissa.

Tutkijat paljonkin tykkäävät kritisoida sitä, että tänä päivänä varsinkin muodissa ja aikuisviihteessä naiset ovat huomattavan laihoja. Muodissa varsinkin tykätään käyttää laihempia naisia, mutta kyllä miehille suunnatussa aikuisviihteessä näkyy kurvikkaampia naisia, että voi myös nähdä monilla valkoisilla tai eurooppalaisilla naisilla esim. suuret takapuolet, joista mustat naiset paremmin tunnetaan.

Kuitenkin taitaa olla länsimaissa yleisemmin, että miehet lopulta tykkäävät enemmän vasemmasta naisesta, mutta toisaalta on miehiä, jotka tykkäävät enemmän oikean naisen ulkonäöstä, joten lopulta tässä ei naisten tarvitsisi liialti olla huolissaan ulkonäöstään. Onhan nykyään myös kielteisenä puolena nämä kauniit kuvat naisista, jotka helposti lisäävät naisten ulkonäköhuolia ja vaikuttavat jossain määrin miehiin, että millaiselta naisen tulisi mielellään näyttää.

Tämä voi sitten vaikuttaa kielteisesti joidenkin miesten naismakuun, jos ei ole riittävästi katsellut esim. kurvikkaampia naisia, koska kauneudessa on myös osaltaan kyse ulkonäöstä, johon on tottunut. Tänä päivänä, jos laittaa oikean kuvan jollekin palstalle, niin ei varmaan mene paljoa aikaa, että alkaa tulla lihava kommentteja vaikka 50-luvulla olisi enemmän ihasteltu tämänkin naisen ulkonäköä, jota todennäköisesti tänä päivänä tekevät enemmän mustat ja latino miehet.

She writes that it is “speculative but not unreasonable” to say that women perhaps “enhance their ability to select a partner and pace the course of relationships through the enactment of parallel behaviors. That they would find these behaviors to be rewarding and arousing would logically follow…the role of sexual object has its own important version of agency and control” (Meana, 2010, p.4). 
She has been careful to identify herself as a feminist, and acknowledges the uncomfortable and often politically incorrect implications of her work (Bergner, 2009). Meana’s point might be better received if she used the term “object of desire” rather than “sexual object” to keep the meaning of this statement from being lost on some readers. 
Sexologist Meredith Chivers also notes that “there is something really powerful for women’s sexuality about being desired” (as cited in Bergner, 2009, p. 4). 
Also supporting this notion is the statistic that 47% of women in a 1998 study “reported the fantasy of ‘seeing themselves as a striptease dancer, harem girl, or other performer,’ and 50% had fantasized about ‘delighting many men’ and being an ‘irresistibly sexy female’” (Meana, 2009, p.9).
Lähde - Lähde - Lähde  - Seksiobjekti - Cheesecake - Cute Pinup - Hilda

Gil Elvgren:in teoksia etsiessä tuli taas vastaan kuva hänen käyttämästä oikeasta mallista, joka on vasemmalla. Gil on varsinkin tunnettu siitä, että monille hänen teoksilleen löytyy myös vertailuksi oikea kuva mallista, jonka ulkonäkö ei aina suuresti poikkea teoksesta vaikka taiteilija voi tehdä pieniä muutoksia.

Oikealla taas on Tom Kelley:n ottama kuva Neva Gilbert:stä, että pitäisi vielä selvittää vasemmalla olevan naisen nimi. Kuitenkin Tom Kelley tunnetaan Marilyn Monroe:sta ottamistaan alastonkuvista, joita käytettiin kalentereissa. Muistaakseni nämä kuvat otettiin ennen kuin Marilyn oli kuuluisa ja niistä yksi kuva tuli uudelleen näytille, kun Hugh Hefner päätti laittaa ensimmäisen Playboy:n lehteen kuvia naisesta, jonka tuloksena lehti oli osaltaan myyntimenestys.

Googlen kuvahakua käyttämällä tulee vastaan kaikenlaisia sivustoja, että yhdestä linkistä voi ihmetellä Alejandra Guilmant:in vartaloa. Naisella näyttäisi olevan aidot suuret rinnat, että tämä on kyllä hämmästyttävää kuinka osalla naisista rinnat kehittyvät valtavan suuriksi tai näyttäviksi ja taas toisilla samanpainoisilla naisilla rinnat jäävät hyvin pieniksi.

Tämä tietenkin selittyy uusien tutkimusten mukaan geeneistä, mutta kyllä sitä usein sanotaan kuinka estrogeeni vaikuttaisi osaltaan rintojen kokoon. Lopulta tietenkin painolla on oma vaikutuksensa, että implanttien laittamisen sijasta kannattaisi laihempien naisten vähän lihottaa itseään, niin tulee enemmän naisellisempaa ulkonäköä ellei sitten halua olla barbie.

Netistä löytyy paljon alastomia kuvia naisista ilmaiseksi esitteleviä sivustoja, joissa voi huomata kuinka monien naisten ulkonäkö vaikuttaa hyvin kauniilta ja aidolta, että rinnatkin ovat näyttävän näköiset. Kuitenkin varsinkin amerikkalaisessa aikuisviihteessä näkyy paljon naisia, joilla on selvästi silikonit, eikä ne rinnat aina näytä kauniilta verrattuna aitoihin naisten rintoihin.

Tämä on lopulta jokaisen omaa makua tykkääkö aidoista tai epäaidoista rinnoista ja voihan implantit parantaa naisen ulkonäköä, mutta näin ei aina tapahdu. Onhan nämä kauneusleikkaukset nykyään yksi keino parantaa ulkonäköä, mutta se osaltaan aiheuttaa sen, että miestenlehdissä näkyy epäaitoja kuvia naisista vaikka samaan aikaan olisi olemassa aitoja kauniita naisia.

Pahimmillaan tämä näkyy siinä, että miestenlehdessä esitellään miehille kuvia implantit omaavasta naisesta, jonka ulkonäköä on paljon muokattu kuvankäsittelyllä ja lisäksi asennoilla naisesta annetaan seksikästä vaikutelmaa.

Todellisuudessa on sillä tavalla, että naisella on esim. lantio hyvin pieni leveydeltään verrattuna vyötäröön ja eikä ulkonäkö muutenkaan ole erityisen kaunis verrattuna johonkin muuhun naiseen. Kuitenkin voi käydä sillä tavalla, että miestenlehti onnistuu kuvillaan tekemään naisesta hyvin suositun, jonka takia hänet valitaan kauneimmaksi naiseksi vaikka kauniimpi aito feminiininen nainen olisi löytynyt esim. Porninspector sivulla listatuilta sivustoilta.


Lähde - Lähde - Art Reference Source - Porninspector - Alejandra Guilmant


Lähde - MaCabre - Mosh - Mayday - Sinclair - Winny - Lookalikes

Keräilin ylle pin-up:iin liittyviä linkkejä, että on mielenkiintoista kuinka tänäkin päivänä on myös nuoria, jotka ovat kiinnostuneita 50-luvun asioista ja pin-up tyylistä. Kuitenkin alla olevan kuvan osalta voi siinä havaita, miten brittinaisten vartalo on muuttunut 50-vuoden aikana. Sehän on yleisemmin ihmisten osalta selvää, että nykyään on keskimäärin painoa ja pituutta enemmän.

Noista alla olevista luvuista ei ymmärrä paljoakaan, joten 54-luvun naisten kerrotaan olleen keskimäärin 61,6 kg ja nykypäivän naisten 77,5 kg, että jopas on tullut kiloissa painoa lisää. Olisiko tämä yksi selitys sille, miksi ennen vanhaan on mahdollisesti enemmän tykätty kurvikkaammista naisista, koska heitä on ollut vähemmän ja paksumpi vartalo naisella on näyttänyt enemmän hedelmällisemmältä, koska ei ole ollut samassa määrin ruokaa saatavilla kuin tänä päivänä.

Toisaalta jo 20-luvulla oli erikoinen muoti, jossa naiset halusivat olla hyvin laihoja ja poikamaisia vartaloltaan. Kuitenkaan painon osalta ei voi tehdä päätelmiä lihavuudesta vaan tarkastellaan muita lukuja. Painoindeksin laskemiseen tarvitaan tietoa pituudesta, joten vuoden 54 naiset olivat keskimäärin pituudeltaan 157 cm ja tämän päivän naiset ovat 162 cm.

Pituutta on tullut lisää, joten tässä mielessä painon nousu on ymmärrettävää, mutta onko naisilla painoindeksi hyvä vaikka siitäkään ei aina voi päätellä, koska lihakset vaikuttavat painoon ja naisella voi olla suuret rinnat ja takapuoli lisäämässä painoa vaikka se ei ole huono asia.

Mielenkiintoisesti 54-luvun naisella oli keskimäärin painoindeksin 25 perusteella lievä lihavuus, mutta normaalipaino olisi 24,99, joten tämän perusteella voi sanoa naisilla olleen oikein hyvä paino. Tämän päivän brittinaisen painoindeksi on keskimäärin 29,5, joka tarkoittaa lievää lihavuutta, mutta tämä on jo selvästi lihavuutta.

Rintojen voi kuitenkin havaita olevan suuremmat lisäämässä osaltaan vähän naisen painoa, joka on hyvä asia feminiinisen ulkonäön kannalta vaikka eipä pienemmissä rinnoissa vikaa ole varmasti monien miesten näkökulmasta, koska olettaisin niiden näyttävän nuorekkailta, jota voi nähdä noilla Femen naisilla.

Tarkastellaan vielä vyötärön ja lantion suhdetta. 54-luvun naisella vyötärö oli keskimäärin 53 cm ja lantio 99 cm, joka tarkoittaisi 0,54, että jopas on feminiininen vartalonmuoto, jos kerta tutkimusten perusteella miehet tykkäävät keskimäärin 0,6 tai 0,7 suhteesta. Tämän päivän naisella taas on keskimäärin vyötärö 86 cm ja lantio 101 cm, joten suhde on 0.85, joka on tutkimusten perusteella huonoa tai vähemmän kaunista ulkonäköä.

Näiden tietojen perusteella voisi sanoa 50-luvun naisella olevan enemmän ulkonäköä, josta länsimaalaiset miehet yleisemmin tänä päivänä tykkäävät, että miesten täytyy varmaan keksiä aikakone. Tämä miesten naismaku ei ole täysin huono asia, koska naisen terveyden ja hedelmällisyyden kannalta olisi parempi normaalimpi painoindeksi.

Lisäksi vyötärön ja lantion suhde olisi naisella parempi olla alle 0,8, mutta olisiko sillä tavalla, että kaikilla naisilla ei vaan lantion leveys geneettisistä tai muista syistä kehity riittävän hyväksi. Kuitenkin tässä näyttää olevan kyse enemmän lihavuudesta aiheutuvasta vyötärölihavuudesta, joka ei ole terveyden kannalta hyvä asia.


Lähde - Dove global study - Shape - Body Measurements - Venus Observations